Nadat SMC Consultancy 29 oktober jl. zelf reeds meldde zich terug te trekken als Code ondertekenaar komt vandaag de Code Commissie Verantwoordelijk Marktgedrag zelf met een persbericht naar buiten met uitleg over de uitgedeelde gele kaart aan de schoonmaakintermediair uit Zaltbommel. De Code Commissie stelt dat SMC Consultancy opdrachtnemers onkosten oplegt bij aanbestedingstrajecten, voor contractbeheer en kwaliteitscontroles. ‘Dit is niet in het belang van de Code, maar ook niet van adviesbureaus, opdrachtgevers, opdrachtnemers en schoonmakers’, aldus de Code Commissie.
Het uitreiken van een gele kaart gaat niet over ‘één nacht ijs’, zo stelt de Code Commissie. Er zijn in 2013 en 2014 diverse gesprekken gevoerd met SMC Consultancy over de vereiste aanpassingen in het kader van verantwoordelijk zaken doen met elkaar. In dat kader beloofde SMC onder meer haar werkwijze aan te passen. De gesprekken met betrekking tot deze aanpassingen verliepen volgen de Code Commissie transparant en constructief.
In strijd met de Code
De Code Commissie wijst erop dat de gele kaart is uitgereikt aan SMC omdat zij in strijd handelde met de regels van de Code: een opdrachtnemer mag niet dubbel verdienen aan een opdracht. De Code Commissie stelt: ‘SMC heeft tot nog toe de begeleiding bij de aanbestedingen voor schoonmaakwerk aan de begeleiding en controle achteraf gekoppeld. Daarbij verplicht de opdrachtnemer zich gedurende de duur van de overeenkomst tussen opdrachtgever en SMC kwaliteitsmetingen door SMC tegen betaling te laten uitvoeren. En neemt SMC dus beloningen aan van anderen dan de opdrachtgever, die op zich al betaalt voor contractbeheer en kwaliteitszorg. Dit zijn vaststaande gegevens die uit de aanbestedingsdocumenten zijn op te maken. SMC heeft in gesprekken met de commissie Code aangegeven deze punten te willen aanpakken. Ook de tarieven die zij voor het contactbeheer en de kwaliteitscontroles hanteert, zouden worden bijgesteld tot wat, binnen ruime marges, gebruikelijk is in de branche’.
Geen druk
Code Commissie voorzitter Blokland: ‘Gedurende de gesprekken die we met elkaar hadden is er op geen enkele wijze door de commissie druk uitgeoefend om een verdienmodel op te leggen. Integendeel, de commissie verwelkomde de initiatieven die SMC zelf beoogde te nemen in het aanpassen van haar werkwijze. Dat SMC zich nu terugtrekt als ondertekenaar van de Code is spijtig, en een slecht signaal.’
EMCAS
De Code Commissie handhaaft haar beleid om koppelverkoop door adviesbureaus en adviseurs in schoonmaakdienstverlening te bestrijden. Men voelt zich hierin gesteund door EMCAS, de vereniging voor schoonmaakadviseurs. Blokland: ’Koppelverkoop is ook voor hen een belangrijk speerpunt.’
EMCAS heeft onlangs zijn gedragscode op dit punt aangescherpt: in het kader van een opdracht mag de EMCASadviseur geen beloning, in welke vorm dan ook, aannemen van een ander dan zijn opdrachtgever.
www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl