Zorgaanbieder Fundis en dienstverlener Vebego presenteren een plan aan de Nederlandse gemeenten om ruim tienduizend banen in de huishoudelijke zorg te behouden. Op dit moment staan ruim 20.000 banen op de tocht vanwege een grote bezuiniging op huishoudelijke hulp vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Met het invoeren van een systeem van dienstencheques kunnen hulpbehoevenden voor een laag bedrag huishoudelijke hulp inhuren. Omdat gebruik wordt gemaakt van een in België al beproefd ICT-platform, zijn de uitvoeringskosten laag en kan het systeem snel worden ingevoerd.
Lees ook ons artikel: Helpt dienstenchecque schoonmaakbranche aan werk?
Afgelopen zomer stelden de bewindslieden Asscher en Van Rijn een bedrag van € 75 miljoen beschikbaar om werkgelegenheid in de huishoudelijk hulp/thuiszorg te behouden, ter compensatie van het verlies van werkgelegenheid door de bezuiniging van 40% op de huishoudelijke hulp. Met deze € 75 miljoen kan de dienstencheque worden gefinancierd.
Dienstencheques of dienstenvouchers worden in België al veel langer gebruikt. Het systeem werkt simpel. De voucher heeft een waarde van € 22,50. De burger koopt een voucher bij de gemeente, maar betaalt hier slechts € 10 of € 7,50 voor, afhankelijk van wat de gemeente wil. Het verschil wordt betaald uit de door de rijksoverheid beschikbaar gestelde € 75 miljoen. De voucher kan worden verzilverd bij een aangesloten zorgaanbieder. Die dienst wordt vervolgens geleverd door een medewerker in dienst van de zorgaanbieder, die op deze manier personeel in dienst kan houden.
Subsidie terugverdiend
Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT) is bestemd voor mensen die geen recht meer hebben op reguliere Huishoudelijk Hulp vanuit de Wmo. Het budget Huishoudelijke Hulp wordt met 40% gekort. Hierdoor dreigen 20.000 werknemers hun baan te verliezen. Het kabinet stelt € 75 miljoen ter beschikking om de werkgelegenheid van circa 10.000 mensen te behouden. Met de invoering van de dienstenvoucher hoeft de overheid geen extra WW-uitkeringen te betalen en wordt een aanzienlijk deel van deze subsidie weer terugverdiend.
Open systeem
Voor de invoering willen Vebego en Fundis gebruik maken van een platform dat in Frankrijk en België al in gebruik is. Het gaat om een ‘open systeem’ zodat alle aangesloten zorgaanbieders en gemeenten er gebruik van kunnen maken. Omdat het systeem al operationeel is, kan het snel (in januari 2015) in Nederland in gebruik worden genomen. De sterke automatisering zorgt bovendien voor lage uitvoeringskosten. Gemeenten bepalen zelf de randvoorwaarden voor het gebruik van de voucher, zoals welke burgers in aanmerking komen voor het gebruik ervan en hoe groot de eigen bijdrage is.
Jeroen van den Oever, directievoorzitter van Fundis: “We bieden dit systeem nu aan bij gemeenten in Nederland. Het is plug & play. Ze kunnen er direct mee aan de slag. Medewerkers van zorgbedrijven behouden hun baan en cliënten behouden hun zorg. Deze opzet helpt alle partijen.”
Van zwart naar wit
Afgelopen jaar presenteerde Vebego al een onderzoek van PwC, dat aantoonde dat invoering van de dienstencheque in korte tijd meer dan 100.000 banen kan creëren voor laag en midden geschoolden. Door het gereduceerde tarief treedt er ook een verschuiving op van onofficiële banen naar officiële banen. Uit het onderzoek blijkt dat mensen die nu nog ‘zwart werken’ dan weliswaar belasting betalen, maar ook genieten van de voordelen van het werknemer zijn; zoals pensioenopbouw en vakantiegeld. Netto verdienen zij ten minste hetzelfde, terwijl de opdrachtgever niet meer kwijt is dan nu.
Bewezen systeem
Vebego en Fundis hopen op korte termijn aan de slag te kunnen gaan met de dienstenvoucher. Steph Feijen, lid Raad van Bestuur van Vebego: “Dit systeem levert concreet vele banen op die anders verloren gaan. Wij werken in België al met dienstencheques en dit is een bewezen succesvol systeem. Ik weet niet waarom dit niet eerder in ons land is ingevoerd.”