Ecologisch producent en pionier Ecover meldt de overname van Method (San Francisco, VS), een toonaangevende producent van premium milieuvriendelijke en ‘design driven’ was- en schoonmaakproducten. Hierdoor ontstaat het grootste bedrijf voor milieuvriendelijke onderhoudsproducten ter wereld.
De twee bedrijven slaan de handen ineen om van milieuvriendelijke onderhoudsproducten de nieuwe norm te maken. Door de overname zullen zij een beroep kunnen doen op hun gecombineerde omvang, kennis en vaardigheden en een ruim distributienetwerk dat zich uitstrekt over Europa, de VS, Azië en Australië. De twee merken, die samen goed zijn voor een bruto-omzet van zo’n 200 miljoen dollar en een driehonderdtal mensen tewerkstellen, zullen naast elkaar blijven bestaan, met de ambitie om zo veel mogelijk nieuwe consumenten aan te trekken op de markt voor milieuvriendelijke onderhouds- en lichaamsverzorgingsproducten.
Ecover en Method hebben allebei een stevige traditie in het gebruik van plantaardige en duurzame ingrediënten en innovatieve verpakkingen. Door het gecombineerde productaanbod en de wereldwijde distributie zullen de beide merken kunnen rekenen op wereldwijde bekendheid. Er komt ook een gezamenlijke aanpak op het vlak van innovatie en onderzoek en ontwikkeling, een aspect dat de beide bedrijven heel sterk koesteren omdat het de ware grondslag van hun merken vormt.
Philip Malmberg, CEO van Ecover: “Met de overname van Method verwerven we veel meer dan een merk. Dit is het begin van een fantastisch lange termijnpartnerschap met een bedrijf dat een mooie staat van dienst heeft op het vlak van innovatie, een onwrikbaar engagement voor milieuvriendelijke producten en een professioneel team van medewerkers die echt gepassioneerd zijn door wat ze doen. De fusie van deze twee bedrijven biedt ons een strategische positie op de Amerikaanse markt – de grootste en snelst groeiende markt voor milieuvriendelijke schoonmaakproducten – en Method krijgt een Europese partner met een ongeëvenaarde erfenis, een stevige milieureputatie en ecologische productievoorzieningen. Ik ben persoonlijk erg opgetogen over deze overname, omdat zij niet enkel zal leiden tot het meest dynamische en visionaire bedrijf voor milieuvriendelijke schoonmaakproducten ter wereld, maar ook een uitstekend platform zal bieden voor beide merken. Door dit partnerschap kunnen we elkaars troeven versterken en zo het gebruik van milieuvriendelijke onderhoudsproducten in het algemeen nog sterker promoten.”
Drew Fraser, CEO van Method: “Dit is een heel opwindende mijlpaal in de elfjarige geschiedenis van Method. Het is voor ons bijzonder spannend om als partner van Ecover te proberen nog meer consumenten te winnen voor de markt van de milieuvriendelijke onderhoudsproducten. Het huwelijk tussen onze twee merken is bijzonder zinvol, omdat we allebei stevig verankerd zitten in een traditie van duurzaamheid, innovatie en de wil om het leven van mensen gezonder en aangenamer te maken. Door onze krachten te bundelen, zullen onze twee merken elkaar verder versterken met complementaire vaardigheden. Zo krijgen we een ongeziene kans voor de ontwikkeling van producten in andere categorieën en kunnen we samen voortbouwen op onze gezamenlijke visie.”