Maandag 11 januari tekenden CNV, FNV en Masterkey-Plus een convenant waarin een aanzet gegeven wordt tot socialer aanbesteden in de schoonmaak.
Uitgangspunten van het convenant zijn onder meer:
• Er moet voldoende tijd zijn (minimaal twee maanden) tussen de gunning van de opdracht en de daadwerkelijke uitvoering.
Kijk hier voor meer informatie over het hoe en waarom van dit convenant.
Reacties (12)
CSU (7 januari 2010):
CSU onderstreept altijd initiatieven die leiden tot een waarborg voor de juiste zorg voor medewerkers. In de uitgangspunten van het convenant die ons nu bekend zijn, zitten wat ons betreft geen of weinig vernieuwende zaken. Toepassing van de CAO is sowieso het uitgangspunt wat ons betreft. Veel van de genoemde aspecten zijn al onderdeel van de CAO, o.a. in de contractwisselingsparagraaf. Tegelijkertijd missen we aspecten die ook te maken hebben met socialer aanbesteden zoals het aanpakken van maatschappelijke problematieken waar we in de branche veel mee te maken als arbeidsparticipatie, inburgeringsaanpak, laaggeletterdheid, reïntegratieverantwoordelijkheid, aandacht voor medewerkers met arbeidshandicap, samenwerking SW-bedrijven etc.
Het convenant is aardig als window dressing: het is een intentie om socialer uit te besteden, doch de uitgangspunten zijn weinig verschillend van hetgeen nu al in de overnameparagraaf in de cao geregeld is. Als het werk blijft volgt de schoonmaker het werk impliceert dan ook als je delen van het werk schrapt, schrap je dan ook de arbeidsplaatsen? In de huidige situatie is het geregeld dat het nieuwe bedrijf verplicht is alle medewerkers met een bepaald arbeidsverleden (qua lengte) over te nemen. Dat de cao leidend moet zijn is ook niets nieuws, ieder zichzelf respecterend bedrijf neemt dit ook als uitgangspunt. Is er een controle mogelijkheid ingebouwd om hierop door de Opdrachtgevers op toe te zien? Wat zijn de sanctie mogelijkheden? (contractbeëindiging als sanctie heeft als nadeel dat de schoonmaakmedewerk(st)ers dan weer met een wisseling van werkgever te maken krijgen). Kortom, ik ben benieuwd naar de letterlijke teksten van het convenant om te kunnen beoordelen of er sprake is van toegevoegde waarde. (Red: zie ook 2e reactie onderstaand d.d. 11 januari)
ASITO (7 januari 2010):
Een bijzonder te waarderen initiatief dat Asito graag ondersteunt. Ons werk blijft bovenal mensenwerk. Opdrachtgevers realiseren zich vaak onvoldoende wat het betekent voor schoonmaakmedewerkers als zij voor een veel lagere prijs een nieuwe partij contracteren. Asito en daarmee direct onze werknemers zijn bijzonder gebaat als er socialer aanbesteed gaat worden door opdrachtgevers. Het zou nog mooier geweest zijn als alle schoonmaakmakelaars gezamenlijk dit convenant zouden tekenen. Gezamenlijk zijn zij betrokken bij ongeveer 50% van alle grotere aanbestedingen waardoor de reikwijdte van het convenant substantieel zou zijn.
Ik vind het een bewonderenswaardig initiatief en zeker een aanzet die zal leiden tot navolging op diverse niveaus en in diverse gremia. De huidige resultaten van Europese inschrijvingen voor diensten zijn veelal personeel- en milieu onvriendelijk, waarbij onvriendelijk een milde term is in dit kader. Ook opdrachtgevers, misschien op de inkoper na, zijn niet blij met het resultaat. Het is bemoedigend dat er reacties komen uit de diverse schoonmaakbedrijven, wel is treffend dat de teksten erg lijken op teksten uit hun brochures. Wellicht kan de noodzaak tot aanpak zoals het convenant beoogt, worden versterkt door enkele interviews met schoonmaakbedrijven die Europese inschrijvingen hebben verloren. Ook doorvragen bij bedrijven die een tender gegund hebben gekregen lijkt gewenst. De overname paragraaf van personeel in de CAO bijvoorbeeld lijkt een briljante, elke partij sociaal aansprekende afspraak. Ontstaan in een tijd dat moeilijk aan personeel was te komen die bovendien als mooie weggever aan bonden kon worden gepresenteerd. In de reguliere CAO onderhandelingen van de laatste jaren is deze paragraaf verder uitgewerkt en verbeterd. De vraag is echter voor wie verbeterd? De beperkingen in deze paragraaf van wie niet wordt overgenomen overstijgt nagenoeg het aantal over te nemen personeelsleden, waarbij uit de laatste categorie de ‘overbodigen’ naar Siberië worden overgeplaatst. Deze praktijk is volledig in tegenstelling met teksten uit de gemelde brochures van de grote schoonmaakbedrijven, waarbij zelfs bedrijven melding durven te maken van hun verkiezing tot beste werkgever van ‘t jaar of beste multicurele werkgever van ’t jaar. De opruiming onder het personeel is nodig daar op de etage van het schoonmaakhoofdkantoor, bij de commercie en de bedrijfsjuristen die de hoogte van de inschrijving bepalen waarbij de laatst waargenomen tarieven en productiekengetallen richting geven voor de inschrijving in plaats van een gedegen calculatie met uurtarieven waarbij je ook nog fatsoenlijk HRM beleid kunt voeren en een werkjas kunt afgeven. Elk initiatief zoals voornoemd convenant moet de schoonmaker aanspreken!
Hago steunt initiatieven om de belangen van alle betrokkenen in het proces te waarborgen: medewerkers én opdrachtgevers en opdrachtnemers. Als een medewerker door druk op de prijzen het onderspit moet delven, heeft dat altijd direct consequenties voor de kwaliteit van de dienstverlening en zal ook de tevredenheid van de opdrachtgever daaronder te lijden hebben. Daarom pleit Hago voor gunnen op basis van de gemiddelde prijs op basis van duidelijke en eenduidige criteria. Dat betekent niet alleen afspraken op voorhand, maar vereist bovendien ook controle na de contractwissel bij aanbestedingen op alle geoffreerde niveaus. De differentiatie tussen aanbieders zit dan op concurrerende factoren als ziekteverzuim, opleiding en percentage verloop onder medewerkers, dat zowel een sociaal personeelsbeleid als het belang van de klant waarborgt. Vanuit MVO belicht Hago ook nadrukkelijk als een van haar peilers het personeelsbeleid en aandacht voor de werkvloer, om juist de tevredenheid van schoonmakers, en daarmee ook de tevredenheid van klanten en eindgebruikers als hoog goed te bewaken. We misssen in het convenant ruimte voor vernieuwing en innovatie in aanbestedingen. Verder is het merendeel van de punten zoals hier genoemd in het convenant niet nieuw en grotendeels voorzien in de CAO afspraken. Voor zover we zicht hebben op dit convenant, missen we wel verplichtingen die door alle partijen moeten worden nagestreeft. Dit convenant legt vast dat medewerkers worden beschermd, maar legt de verplichting eenzijdig vast aan aanbiederszijde. Uiteindelijk streeft Hago het belang na van alle betrokken om vakmanschap recht tot zijn recht te laten komen. Want dat komt iedereen, medewerkers én opdrachtgevers, ten goede.
Vidomax Diensten (8 januari 2010):
Het lijkt een stap in de goede richting, echter wat ik mis zijn de sancties die opgelegd kunnen worden indien de CAO niet wordt nageleefd. Opzeggen contract? Hier worden de werknemers dan weer de dupe van. Ook mis ik hier iets over de koppeling naar het uurtarief. Leuk dat een opdrachtgever kan eisen dat de CAO wordt nageleefd, maar wil hij daar dan ook een redelijke prijs voor betalen of blijft het zoeken naar de laagste prijs?. Zo ja dan zal er weinig veranderen, ook indien men de CAO wel naleeft maar het aantal in te zetten uren volgens contract wordt niet nageleefd dan blijft het oneerlijke concurrentie met hoge werkdruk voor werknemers. Kortom het convenant is vooral bedoeld op de positie van de werknemer te verbeteren, de positie van de schoonmaakbedrijven blijft slecht omdat er geen financiële verbeteringen te verwachten zijn. De positie van de werknemers zal in de praktijk waarschijnlijk niet verbeteren.
ISS Cleaning Services (8 januari 2010):
ISS vindt het wel een zeer positieve ontwikkeling dat intermediairs expliciet hierin hun verantwoordelijkheid nemen. Zij kunnen immers in de procesgang een bepalende factor zijn. In de hoop dat er vele volgen en dat de goede zich op deze wijze kunnen onderscheiden!
De hele branche holt als een stel blinde kippen achter de dagelijkse beslommeringen aan, maar denkt in mijn optiek bijzonder weinig na over hoe werkomstandigheden structureel verbeterd zouden kunnen worden. De morgen te behalen omzet en het krampachtig proberen vast te houden van klanten staat op 1, waarbij de angst om klanten te verliezen regeert en men veel te ver gaat in het concessies doen aan veeleisende klanten zonder dat men waarborg kan bieden voor de gewenste kwaliteit. Ik ken maar heel weinig bedrijven die een dusdanige kwaliteit leveren dat ze vanuit die positie een klant tegen durven spreken. Zolang allerlei bedrijven elkaar op een krankzinnige manier de tent uit vechten zal er voor de werkvloer geen verbetering optreden. De schoonmaakbranche kampt met een enorm imago probleem, dat ze volledig over zichzelf afroept…
Hectas ondersteunt en juicht toe elk initiatief dat zal leiden tot een duurzame verbetering in de relatie tussen marktpartijen. De afgelopen jaren hebben in het teken gestaan van een verwijdering tussen parijen wat zijn neerslag heeft gekregen in niet gewenste gevolgen. Als voorbeelden hiervan zijn te noemen: onevenredige gunningcriteria, onvoldoende stimuli tot innovaties en investeren in medewerkers. Kortom een verschraling binnen de branche en een verschraling tussen opdrachtgevers en leveranciers. Het initiatief van Masterkey zien wij als een teken tot bezinning en het nemen van verantwoordelijkheid. Inmiddels zijn er meerdere initiatieven gestart die hopelijk leiden tot ontwikkelingen die perspectief bieden voor huidige en toekomstige medewerkers, gezond ondernemersklimaat en bijdragen tot duurzame oplossingen. Hectas staat voor een duurzame relatie met alle betrokkenen waarbij gezamenlijke verantwoordelijkheid niet alleen vertrekpunt is, maar bijdraagt tot continuïteit in kwaliteit en sociaal besef.
Facility Specialists, 2e reactie (11 januari 2010):
Ook reageren? redactie@www.cleantotaal.nl