De huidige cultuur van aanbesteden in de schoonmaakbranche moet drastisch op de schop. Het herhaaldelijk heraanbesteden van schoonmaakcontracten tegen steeds lagere prijzen heeft geleid tot een sterk afnemende kwaliteit van dienstverlening en tot een onaanvaardbare werkdruk in de branche.
Dit stelt het NIC naar aanleiding van eigen research, contracttesten en gespreksrondes met opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven. Volgens de inkoopadviesorganisatie zijn opdrachtgevers beter af met schoonmaakcontracten voor onbepaalde tijd, op voorwaarde dat die professioneel gemanaged worden. Om die reden introduceert het NIC in april 2011 bij opdrachtgevers een nieuwe aanpak van schoonmaakaanbestedingen.
Reacties: (2)
16-03-11 – Henk Cornelisse – Redactieraadlid Clean Totaal
16-03-11 – John Tabbers – Onafhankelijk aanbestedingsadviseur
Inkoopadviseurs in Schoonmaakland: Wolvengehuil en krokodillentranen