Hago koos op 14 januari jl. Station Utrecht Centraal als locatie om haar nieuwste bedrijfsonderdeel Hago Next te presenteren. Dit NS station was in 2010 hét middelpunt voor de stakende FNV schoonmakers die met veel passie voor hun zaak geschiedenis schreven.
Tijdens een tour door Nederland werden in een afgehuurde trein de belangrijkste stakeholders, pers en vakbonden geïnformeerd over dit nieuwe Hago bedrijfsonderdeel of beter gezegd: het nog verder door te ontwikkelen nieuwe concept. Toeval of niet, ook deze trein kende vertraging… Bovendien was het in de presentatiewagon erg heet. Een dergelijke symboliek valt niet te regisseren.
- Zichtbaarheid: werkzaamheden fulltime overdag
- Transparantie: open begroting: de klant betaald voor wat hij krijgt. Hago Next rekent een eerlijke marge van 5%.
- Innovatie: iedere medewerker krijgt een smartphone + gratis abonnement. Maakt optimale interactie mogelijk.
- Premium kwaliteit: minimale score is een 8, zowel tevredenheid van klant als medewerker. Maximale m2 prestatie.(350 a 400).
- Harde garanties: niet goed-geld terug. Worden de doelstellingen niet bereikt dan volgt creditering van een substantieel deel van de contractwaarde.
- Duurzaamheid: inzet eco producten etc.
Hago heeft er echter voor gekozen Hago Next in sneltrein vaart op de markt te zetten met alle voors en tegens van dien.Ik denk zelf echter dat Hago zich wat meer tijd had moeten geven het concept dieper uit te werken alvorens het op de markt te brengen.
Het lijkt mij dat juist de medewerkers eerst grondig getraind dienen te worden om dit concept tot een succes te maken. Er wordt nogal wat van hen gevraagd en verwacht. Hun inzet en kennis van zaken is in mijn beleving de sleutel tot het welslagen.
Is de markt er klaar voor?
De eerste klanten van Hago worden vanaf januari echter al bediend met het Hago Next concept. Ik hou mijn hart vast als er op korte termijn gelijk diverse grote klanten bijkomen. De presentatie riep niet het gevoel op dat Hago Next hier op dit moment al op is ingesteld. En is de markt bereid iets meer te betalen en dan uiteindelijk te krijgen wat ze wenst? Gelet op de signalen verwacht ik dat dit inderdaad zo is. Het is bij een juiste implementatie echter maar de vraag of een dergelijk concept meer moet kosten, het tegendeel kan eerder het geval zijn.
Henk Cornelisse is directeur van Facility Specialists (www.facility-specialists.nl) en lid van de redactieraad van Clean Totaal.
Bekijk hier de door Clean Totaal verzamelde reacties uit de markt
Volg de discussie over dit onderwerp op