Volgens Vebego zet het facilitair management nog te weinig in op data. Nieuwe technologische innovaties bieden nieuwe kansen om problemen op te lossen, maar hier wordt weinig gebruik van gemaakt.
Vebego heeft onderzoek gedaan onder een groot aantal van haar klanten. Daaruit blijkt dat 80% van de facilitaire bedrijven nog steeds primair gefocust is op het optimaliseren van contracten, het efficiënter inrichten van het bedrijf en andere interne zaken. Hierdoor staan de wensen van de eindgebruiker niet centraal, en dat is raar, als facilitair manager stem je de dienstverlening immers af op de wensen van de eindgebruiker.
Ontbreken van data
Volgens de whitepaper van Vebego ontbreekt het facilitair bedrijven aan data. Na onderzoek blijkt dat veel facilitair managers weten van de mogelijkheden die data biedt, maar het voelt nog veelal als toekomstmuziek. De meeste bedrijven bewijzen hun werkzaamheden met behulp van kto’s die eens per jaar of twee jaar worden afgenomen. Door data te verzamelen, te analyseren en juist te verwerken is het makkelijker om tijdig te sturen en de werkzaamheden aan te passen naar de wensen van de klant. Bovendien creëert data inzicht.
Voorkom technische beperkingen
De beperkte integratie is te wijten aan technische beperkingen. Volgens Vebego zijn er veel softwaresystemen die slecht met elkaar communiceren. De facility manager blijft zitten met een brei aan informatiesystemen en portals waarin handelingen verricht moeten worden. Door software koppelbaar te maken, wordt de efficiëntie verhoogd en de informatie-uitwisseling verbeterd.
Voor alle tips leest u de whitepaper van Vebego.
www.vebego.nl