Eurest Services, onderdeel van Compass Group PLC, gaat de volledige facilitaire dienstverlening op soft service gebied verzorgen voor staalproducent Tata Steel. Het gaat onder andere om schoonmaak, catering, facility servicedesk, post, logistiek, ongediertebestrijding en handymanservices. Hiermee brengt Tata Steel het aantal leveranciers van deze soft services terug van zestien naar één aanbieder.
Het contract is gericht op een langdurige samenwerking. In eerste instantie gaat het om de locaties in IJmuiden en Port Talbot en Llanwern in Wales. Na een succesvolle implementatie kunnen België, Duitsland, Frankrijk en de overige locaties in de UK volgen in fase twee. Het betreft één van de grootste tenders op het gebied van facility management in Europa van de afgelopen jaren. Het proces heeft een jaar gelopen en er zijn diverse partijen uitgenodigd. Een van de doorslaggevend factoren voor gunning aan Eurest Services is het feit dat alle diensten door een partij worden uitgevoerd, in plaats van te werken met een managing agent.
International Clients Programma
Dat Tata Steel kiest voor één vaste leverancier voor de facilitaire dienstverlening, onderschrijft volgens Remco Kokkelink, sales director Eurest Services, de tendens in de markt: ‘We zien dat vooral grote internationale bedrijven steeds vaker kiezen voor één tot twee leveranciers van alle facilitaire diensten. Het voordeel hiervan merk je direct maar zeker ook op lange termijn. De kostenreductie ontstaat hierbij namelijk vanuit efficiency en niet vanuit margereductie, iets wat vaak in andere samenwerkingsvormen wel het geval is. Daarnaast zie je ook een positieve invloed op de kwaliteit van de dienstverlening, doordat de verschillende diensten met elkaar zijn verbonden en er dus snel kan worden geschakeld.’
Vanwege het internationale werkveld en de omvang van het contract, is Tata Steel toegevoegd aan het International Clients Programma van Compass Group. Hiermee schaart Tata Steel zich tussen andere sprekende namen zoals; Shell, Philips, Chevron, SAP and Google.