CleanJack heeft, ondanks de recentelijke Brexit, een verkoopkantoor geopend in het Verenigd Koninkrijk. Het van oorsprong Haagse bedrijf heeft met deze opening inmiddels in vier landen verkoopkantoren. CEO Niels van den Berg spreekt overigens liever over country managers.
Door Ruben Lijzenga, redactielid Clean Totaal
Sinds 2014 maakt CleanJack gebruik van zogenoemde country managers. “Het begon allemaal in Zuid-Afrika,” aldus een hoorbaar enthousiaste Van den Berg. “Dat klinkt misschien vreemd, Zuid-Afrika, maar we zitten in dezelfde tijdzone en via het internet kun je communiceren wanneer nodig per e-mail of via Skype.”
Om voet aan de grond te krijgen in het Verenigd Koninkrijk maakte CleanJack gebruik van conventionele middelen. Volgens Van den Berg is de samenwerking met country manager Sue Mills ontstaan op de INTERCLEAN in Amsterdam. “Ja, heel traditioneel eigenlijk. In de stand hadden we aangegeven dat we een partner zochten voor het Verenigd Koninkrijk. Deze hebben we gevonden in Sue Mills.” Mills zal onder andere de marktintroductie in het Verenigd Koninkrijk coördineren.
Terug naar de tekentafel
En toen was daar ineens de Brexit, volgens Van den Berg kwam dit uiteindelijk toch onverwacht. “Onze Engelse partners waren er stellig van overtuigd dat er geen Brexit zou komen, inmiddels kennen we allemaal de uitslag van het referendum. Toen bekend werd dat de Brexit daadwerkelijk doorgang zou vinden, moesten we terug naar de tekentafel.”
Nog steeds is er veel onduidelijk sinds de Brexit, maar CleanJack heeft toch besloten om door te zetten. De schoonmaakmarkt in Schotland, Noord Ierland, Engeland en Wales heeft immers een aanzienlijke omvang. Toch was er enige twijfel. “Toen de Brexit bekend werd, daalde de koers van de Britse Pond met 10%, oftewel, wij werden 10% duurder. Tevens is er nog veel onzekerheid over de te varen koers van de Britten. Gaat men een beleid van protectionisme voeren of zet de politiek in op vrije handel?”
CleanJack heeft samen met Sue Mills de voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen en toen besloten om door te zetten. “We zijn ervan overtuigd dat we de CleanJack diensten nog steeds met een sterk concurrerend prijsplan op de markt kunnen brengen. Bovendien willen we onze huidige Engelse klanten niet in de steek laten,” aldus een overtuigde Niels van den Berg.
Sue Mills
Sue Mills zal de naam van CleanJack uitdragen in het Verenigd Koninkrijk en probeert de naam zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld op beurzen. Door gebruik van een internationaal opererend CRM systeem en een eigen management-informatiesysteem in de cloud is het voor CleanJack mogelijk de voortgang te monitoren.
Aan de inzet van Sue zal het in ieder geval niet liggen: “Met het nieuwe CleanJack 2.0 programma en de allernieuwste terminals bieden we een ijzersterke oplossing voor schoonmaakbedrijven. Met CleanJack hebben schoonmaakbedrijven real time inzicht wie waar aan het werk is, automatische alerts als schoonmakers niet komen opdagen en directe communicatie met schoonmakers via de terminals.”