Het is vrijdagmiddag 3 juni een drukte van belang aan de Brieltjespolder 38 in het Brabantse Made. Klanten en andere zakenrelaties komen in groten getale kijken naar het nieuwe hoofdkantoor, showroom en servicecenter van Kärcher. Een heel modern en ruim gebouw waarin vooral veel glas is toegepast en waar de straks 95 medewerkers samen aan de nog immer groeiende Nederlandse jaaromzet van € 50 miljoen te werken.
Door Leon van den Berg, lid redactie Clean Totaal
De openingshandeling wordt verricht door Jean-Paul Christy (Managing Director van Karcher Nederland BV), John van Oosterhout (Wethouder EZ gemeente Drimmelen) en Hartmut Jenner (CEO & Chairman Management Board Alfred Kärcher GmbH & Co. KG), maar pas nadat de drie heren een korte feestrede hebben afgestoken. Christy memoreerr dat Kärcher in 1983 met slechts vijf medewerkers in Nederland begon. Dat was overigens geen zelfstandige vestiging, maar in samenwerking met België. Pas in 2013 wordt de vestiging in Breda zelfstandig. Dat blijkt een goede keuze, want niet alleen de hoeveelheid medewerkers is sindsdien gegroeid, maar ook het aantal klanten en de omzet. Dit jaar verwacht men een omzet van €50 miljoen te passeren en zal het aantal medewerkers groeien van 87 naar 95. Dat laatste levert wel een probleem op, want die kunnen geen fatsoenlijke werkplek vinden in het oude pand in Breda. Daarom wordt omgezien naar een nieuw pand.
Dat wordt uiteindelijk gevonden in Made waar een magazijnpand wordt gekocht, dat vervolgens geheel naar een modern en duurzaam kantoor werd getransformeerd. Het pand voldoet aan de internationaal erkende BREEAM-standaard. Made is geen toevallige keuze. De goede bereikbaarheid, de kwaliteit van het pand en de flexibele houding van de gemeente spelen een doorslaggevende rol. De verbouwing is nog niet helemaal voltooid. Christy waarschuwt dat hier en daar de verf nog nat is. Uitgangspunten voor de nieuwbouw zijn een open en transparant pand waarin medewerkers elkaar en de klanten zien, een hoge toegankelijkheid, flexibele werkplekken en veel ontmoetingsplekken om de e-mailcultuur te doorbreken. Daarnaast moet het pand toekomstbestendig zijn -de wereld verandert constant en Kärcher Nederland is daar nu op voorbereid- en passen binnen het budget.
Duurzaamheid in groene gemeente
Van Oosterhout houdt een opvallend korte en krachtige presentatie. Hij vindt dat een familiebedrijf actief in zestig landen met meer dan 11.000 medewerkers een aanwinst is voor zijn gemeente. De ondernemende mentaliteit van Kärcher past goed bij die van de gemeente Drimmelen. Ook de duurzaamheid spreekt hem aan: “Als je geel met blauw mengt, krijg je groen en dat past ook goed bij onze gemeente die op twee plaatsen toegang biedt tot het nationale park de Biesbosch”. Hij nodigt de medewerkers uit om daar samen met de gemeente een excursie te doen. Dat zou nog eens een echt welkom zijn!
Binnen budget
Hartmut Jenner is ongelooflijk trots op de ontwikkelingen in Nederland en zeker ook op het nieuwe hoofdkantoor dat volgens hem echt de sfeer ademt waarvoor Kärcher staat. Voorzichtigheidshalve informeert hij nog even wel of Christy niet boven het budget van € 4 miljoen was gegaan en krijgt zo de lachers op zijn hand. Hij merkt voorts lachend op dat het nieuwe Kärcher Center weliswaar vlakbij de snelweg is gevestigd, maar dat met per dag 60.000 auto’s er een grote kans is dat je daar in de file terecht komt. Het nieuwe kantoor met compleet uitgerust trainingscenter en regionaal Kärcher Center ligt in lijn met de gewenste ontwikkelingen. De centra werden in 2009 begonnen en er zijn nu zeshonderd. In 2025 moeten dat er duizend zijn. De grote aandacht van het familiebedrijf voor de medewerkers is ook in dit gebouw zichtbaar. Die aandacht zorgt voor een gemiddeld dienstverband van dertien jaar en een gemiddelde leeftijd van medewerkers van 41 jaar. Er zijn dan wel uitschieters naar boven met meer dan dertig of zelfs veertig jaar. Werken bij Kärcher is dan ook niet zozeer ergens in dienst zijn, maar meer een manier van leven. Daarom groeit het bedrijf ook snel. Dit jaar passeert Kärcher Nederland de omzet van €50 miljoen, maar de ambitie is uit te groeien tot €100 miljoen in de komende jaren. Kärcher blijft zeker de komende dertig jaar nog een familiebedrijf. Dat is zo vastgelegd. Vanuit die gedachte, de roots van het bedrijf en de voortdurende focus op aanpassingen aan veranderingen in de markt en de maatschappij, gaat Kärcher volgens Jenner voor de toekomst. Hij sluit af met een cadeau voor de nieuwe vestiging: een miljoenen jaren oude versteende Nautilus die gevonden is in de buurt van het wereldhoofdkantoor in Winnenden.
Knippen maar!
Daarna volgt een leuke opening waarbij de drie sprekers met een grote gele heggenschaar de met Kärcher-slangen afgesloten ingang openknippen. Natuurlijk wel met aandacht voor het goede gebruik om daarbij het Kärcher-logo te sparen, zoals Jenner opmerkte. Na de opening is er nog een leuk feestprogramma met als muzikaal intermezzo Johnny and the gangsters of love. Een groep van drie rockmuzikanten die in een mum van tijd een Amerikaanse slee tot podium omtoveren en de sterren van de -overigens strakblauwe- hemel spelen.