(Bedrijfsreportage)
ISSA/INTERCLEAN: Stand 03.219
Militex, producent van reinigings- en onderhoudsmiddelen en private labeler, viert over twee jaar haar zeventigste verjaardag. Zover kijkt directeur Fred Homburg echter nog niet vooruit. “Wij werken aan vernieuwingen in producten, processen en bedrijfsinrichting. Ook zijn we onlangs toegelaten als erkend leerbedrijf en druk met de voorbereidingen voor de Interclean.”
Door Susanne Hellendoorn, lid redactie Clean Totaal
Het spiksplinternieuwe laboratorium is één van de vernieuwingen binnen het bedrijf. De prachtige lab-ruimte blinkt en is van alle gemakken voorzien. Homburg is trots, maar tegelijkertijd is zijn wensenlijstje nog lang. “We kunnen echter niet alles tegelijk aanpakken. De dagelijkse gang van zaken moet gewoon doorgaan.”
Partnerschap
Salesmanager Guus Ploeger is het met hem eens. Hij werkt sinds een half jaar bij Militex en is aangetrokken om zich met de verkoop, klantcontacten, prospectie en pr-zaken bezig te houden. “Militex is een modern bedrijf, heeft hart voor zijn klanten en gaat het partnerschap graag met hen aan.” Wat voor middelen het bedrijf precies maakt? “We ontwikkelen, produceren en verpakken vloeibare reinigings- en onderhoudsproducten voor de professionele B2B-markt en zijn al vele jaren een bekende private labeler. Militex levert aan de groothandel en niet aan de eindgebruiker.”
Volgens de twee heren zijn de mogelijkheden nagenoeg onbeperkt. Homburg: “We leveren maatwerk, waarbij de klant alle inspraak heeft. Denk aan het toepassingsgebied, concentraat of kant-en-klaar, geur, kleur, viscositeit, schuimvorming, etiketopmaak en ‘groen’ of conventioneel. Dat alles is mogelijk vanaf een van zeer bescheiden ordervolume waardoor iedere klant gebruik kan maken van deze service. Uiteindelijk willen we de klant volledig ontzorgen.”
Footprint
“Sinds juli vorig jaar zijn we gecertificeerd door de A.I.S.E., een Europees vrijwillig samenwerkingsverband op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo), bekend als het Charter voor Duurzaam Schoonmaken”, vertelt Homburg. Het betreft bijzonder strenge eisen voor onder meer milieu, afval, energie, proceswater, hergebruik van materialen en omgang met personeel. “Op dit certificaat ben ik apetrots”, bekent Homburg. Voordeel voor de klant is dat het A.I.S.E.-logo op de etiketten mag staan. Homburg, die sinds twee jaar directeur is, weet dat de mvo-eisen constant worden aangescherpt. “Het is dus zaak dat we blijven innoveren en door ontwikkelen.” Voor het chemiebedrijf heeft het milieu altijd al een grote rol gespeeld. “De laatste jaren doen we daar echter meer en meer mee” stelt Homburg. “De markt van reinigingsmiddelen is enorm. Je kunt het zo gek niet bedenken of er komen reinigingsmiddelen om de hoek kijken. In Europa alleen al gaan er vele miljoenen liters per dag in om. Wij vinden het onze verantwoordelijkheid om onze footprint in de maatschappij te minimaliseren. Dat zien wij simpelweg als morele verplichting naar de toekomstige generaties.”
Microbiologisch pionier
Militex staat tegenwoordig niet alleen meer bekend als producent van conventionele reinigings- en onderhoudsmiddelen, maar ook als pionier op het gebied van microbiologische reinigers. Een groot deel van de productie valt inmiddels al onder deze categorie. “Tot voor kort werd er overigens over ‘probiotische reinigers’ gesproken” zegt Ploeger. “Om spraakverwarring met de bekende yoghurtdrankjes te voorkomen, hebben we het sinds enige tijd over ‘microbiologische reinigers’.” Volgens Ploeger en Homburg heeft dit type product de toekomst. “Het is efficiënt, natuurlijk, herwinbaar en veilig voor materiaal en gebruiker.” Een geluid dat steeds duidelijker in de markt doorklinkt. Zo heeft de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ) recent de werkgroep ‘microbiologische reinigers’ opgezet.
Homburg neemt deel aan deze werkgroep. “Ik verwacht daarvan dat we als marktpartijen meer met één stem gaan spreken over de mogelijkheden, zodat het publiek kan rekenen op objectieve informatie over microbiologisch reinigen”, legt Homburg uit. “Ook de potentiële toekomstige mogelijkheden worden meegenomen. Er is nog een wereld te ontdekken.”
Militex-eigenaar en voormalig directeur Erwin van den Eijnde was één van de eerste in Nederland die met microbiologische reinigers begon te experimenteren. “Hij heeft er jarenlang tests meegedaan. Helaas is Van den Eijnde vanwege een gezondheidsprobleem niet langer zakelijk actief”, aldus Homburg. “We zijn er allemaal van doordrongen dat Erwin dé motivator, stimulator en innovator van Militex is geweest. Ook al hebben Guus en ik jarenlange ervaring in de branche, een band zoals Erwin met zijn klanten had, neem je niet zo maar over. Dat kost tijd.”
Communicatie
Tijdens de ISSA/Interclean in Amsterdam staan volgens Ploeger en Homburg juist de klantcontacten centraal. Homburg: “Het zal zoals iedere Interclean een feest der herkenning zijn, maar tegelijkertijd gaan we ook op zoek naar nieuwe leads.” De salesmanager vult hem aan: “Wat we doen is heel breed, dat is best lastig communiceren op een beurs. Vooral de buitenlandse bezoekers moeten snel een juiste indruk krijgen over de vele mogelijkheden van Militex.”
Militex, tevens veeljarig ISSA-lid, staat op de beurs met een nieuwe Ecolabel-serie. Daarnaast zal het bedrijf een aantal nieuwe kant-en-klaar producten showen en ook een nieuw microbiologisch product ontbreekt niet. Ploeger: “We zien de Interclean voornamelijk als een contactmoment met bestaande relaties en prospects. Daarnaast willen alle bezoekers laten zien dat we aan het vernieuwen en innoveren zijn. Communicatie, daar draait het uiteindelijk allemaal om.”
www.militex.nl