(Bedrijfsreportage)
ISSA INTERCLEAN: Stand 10.101
Wie Tork zegt denkt vaak aan de fabrikant van papier, maar dat is slechts een deel van de activiteiten van dit SCA-merk. Minstens net zo belangrijk is de rol die het speelt in de ontwikkeling van hygiëne in Europa. Tork onderzoekt, signaleert trends en handelt daarnaar. Marketing manager Renée Remijnse vertelt er meer over.
Door Leon van den Berg, lid redactie Clean Totaal
“Je kunt als fabrikant stil blijven staan bij uitsluitend productie en achteraf inspelen op ontwikkelingen. Ik denk dat dit op den duur niet genoeg is als je een rol van betekenis wilt spelen op een concurrerende markt”, aldus Remijnse. “Tork pakt de zaken anders aan. Ons specialisme is sanitaire hygiëne in algemene zin en wij onderzoeken jaarlijks hoe de dit zich ontwikkelt en welke zaken daarvan op invloed zijn. Die informatie delen wij met de branche omdat we duurzaam ondernemen en het algemeen belang van een betere hygiëne hoog in het vaandel hebben staan. Aan de andere kant biedt onderzoek ons ook inzicht in trends en wensen van klantengroepen. Vanzelfsprekend is dit vaak een aanleiding om bestaande producten en diensten onder de loep te nemen, maar ook om nieuwe zaken te ontwikkelen.”
Toilet is nieuwe koffie-automaat
Als je de sanitaire trends van de afgelopen twintig jaar bekijkt en die vergelijkt met nu, wat zijn dan de veranderingen en waar gaat het naar toe? Remijnse: “Vroeger was een toilet op het werk iets waar je noodgedwongen naar toe ging. Je deed er wat je moest doen, waste eventueel je handen en ging er vervolgens zo snel mogelijk weer weg. Niet zo verwonderlijk, want de kwaliteit van de voorzieningen was matig en ook de hygiëne liet vaak te wensen over. Thuis was de situatie vaak niet veel anders.”
Tegenwoordig heeft het toilet in een kantooromgeving een veel socialere betekenis gekregen, zo stelt de marketing manager. “Dankzij Het Nieuwe Werken hebben mensen op de werkvloer minder privacy. Het toilet is nu een plek geworden waar een medewerker zich even kan terugtrekken om afstand te nemen en tot rust te komen. Naast het gewone toiletbezoek, worden er ook andere zaken gedaan zoals privé bellen of appen, een vertrouwelijk gesprek met een collega te voeren of frustraties afreageren. Dat wil men wel in een plezierige omgeving doen. Het is niet meer dan normaal dat wanneer iemand thuis een mooi en comfortabel toilet heef, hij die kwaliteit ook verwacht van de werkgever. Overigens is het nog steeds zo dat 16% van de medewerkers het bezoek aan het bedrijfstoilet mijdt omdat ze zich daar niet op hun gemak voelen. Vaak heeft dat te maken met verouderde toiletten of tegenwoordig volstrekt onnodige geluids- en geuroverlast.”
Luxe uitstraling
“Een luxere toiletruimte vraagt bijvoorbeeld om dispensers die passen bij de uitstraling van het bedrijf”, stelt Remijnse. “De ouderwetse witte plastic doos aan de muur waaruit wc-papier, zeep of handdoekjes komen is er nog, maar wel op zijn retour ten gunste van dispensers waarnaar bezoekers graag kijken en die uitnodigen tot gebruik. Op de ISSA/Interclean tonen we de recent geïntroduceerde nieuwe dispenserlijn: Tork Image Design gemaakt van zacht geborsteld RVS met strakke lijnen en soepel rondingen. We kunnen deze lijn leveren met Touch-free of handmatige bediening. De schuimzeep is ook nieuw ontwikkeld en maakt niet alleen op een milde manier goed schoon, maar voelt ook aangenaam aan. De handdoeken zijn er in verschillende kwaliteiten. De dispensers kunnen worden uitgerust met een EasyCube-sensor waarover straks meer.”
Facilitair manager in beeld
Een andere trend is dat Tork en collega-bedrijven zich oorspronkelijk vooral richtten op de eindgebruiker. Nu komt de facilitair manager steeds meer in beeld. Een uitgekiende toiletruimte en juiste keuzen voor dispensers en de inhoud daarvan, kunnen de kosten voor onderhoud behoorlijk terugdringen. Remijnse doelt daarmee onder andere op Tork SmartFresh. “Wij hebben een innovatieve toiletinrichting ontwikkeld. Dit paneel met toilet of urinoir kan geplaatst worden in een bestaande of nieuwe toiletruimte. Deze zuil bestaat uit een glanzende glazen behuizing met sensoren voor automatisch doortrekken, twee led-indicatoren voor de reinigingsgel en de luchtverfrisser, en een HD-mediascherm. In Nederland is water relatief goedkoop, maar ook hier is de laatste jaren ingezet op het steeds verder beperken van de hoeveelheid spoelwater. Twee liter was vroeger standaard, voor een urinoir maar in ons systeem is dat slechts 0,2 liter door aanpassingen in de watertoevoer. Verder zijn er ook besparingen in het gebruik van een reinigingsgel waardoor vuil niet aan een kalklaag blijft hangen. De automatische luchtverfrisser op basis van etherische oliën is zeer effectief. Op het mediascherm kan een boodschap worden weergegeven. Voor een klantentoilet bijvoorbeeld informatie over het bedrijf, de producten of diensten. Op een medewerkerstoilet kan het gaan over handhygiëne, maar ook over targets of een OR-mededeling. De spiegel op de deur attendeert de bezoeker op deze informatie.”
Meten is weten met EasyCube
Het toilet kan dus een marketingdoel of een HR-doel hebben, maar het blijft toch ook een kostenpost. Remijnse: “Klopt, maar daaraan kun je veel doen. Wij hebben daarvoor Tork EasyCube. Het is een systeem gebaseerd op lichtsensoren en draadloze verbinding. Die sensoren verzamelen informatie over het gebruik van het toilet en het verbruik van materialen. Op korte termijn kan hiermee winst worden behaald doordat schoonmakers geen tijd verliezen met controleren of een dispenser voldoende gevuld is of de afvalbak vol. Dat wordt direct online op hun (bedrijfs)mobieltje of tablet zichtbaar. Op de achtergrond komen echter gegevens beschikbaar die een facilitair manager inzicht geeft in de bezoekfrequentie, de piektijden en welke toiletgroep meer wordt gebruikt dan andere. Niet alleen kunnen hiermee schoonmaakfrequenties worden bepaald, maar ook schoonmakers worden aangestuurd om bijvoorbeeld na de lunch of een druk bezochte vergadering de toiletten na te lopen. Het kan ook leiden tot het aanpassen van de dispensers op het daadwerkelijke gebruik, of het veranderen van toiletroutes om bijvoorbeeld een betere spreiding van het gebruik te krijgen. Met dit systeem kan een bedrijf de kwaliteit van toiletten eenvoudig verbeteren. Belangrijk, want die zijn een belangrijk visitekaartje en geven een indruk van het bedrijf als leverancier van diensten of producten én als werkgever.”