Vloerreiniging blijft een lastige kwestie. Er zijn schoonmaakbedrijven die dit voortvarend en serieus aanpakken, maar ook beunhazen die denken dat een rode pad een hoofddeksel is. Er zijn eindgebruikers die voldoende budget voor onderhoud hebben en ook die daarover niet of nauwelijks hebben nagedacht. In dat speelveld laveert fabrikant Forbo Flooring. Clean totaal spreekt met technisch adviseur Michelle van der Wel en product line Manager Linoleum & Services Piet Looijen.
Door Leon van den Berg, redactielid Clean Totaal
Looijen zet met zijn aftrap meteen de toon: “Onderhoudsvrije vloerbedekking is een mythe en bestaat dus niet. Er zijn wel mogelijkheden om de onderhoudsfrequentie te verlagen. Bijvoorbeeld door onze Top Shield 2 finsh, maar ook door beter te kijken naar daadwerkelijk gebruik van ruimten. Wij zien echter dat vloerbedekking nog maar al te vaak onterecht een low interest product is en er pas bij problemen aan de bel wordt getrokken. Dat gebeurt dan vaak bij ons, dat wel.”
Van der Wel vult aan: “Forbo is fabrikant, maar we hebben alle belang bij goed onderhoud en service. Het gekke verschijnsel doet zich voor dat als iemand een deuk in zijn of haar auto rijdt, dat gezien wordt als pech of eigen schuld. Het ligt dan nooit aan de auto. Zodra er echter iets is met de vloerbedekking is, deugt die opeens niet, terwijl problemen altijd terug te voeren zijn op verkeerd gebruik of gebrekkig onderhoud. Ondanks dat doen we heel veel aan voorlichting en advies over onderhoud, ook als de klachten pas na jaren optreden. We willen immers graag dat eindgebruikers nadat de vloerbedekking is afgeschreven weer onze materialen kopen.”
Advies is geen voorschrift
“Wij kunnen echter adviseren en ondersteunen wat we willen, maar als fabrikant kunnen wij feitelijk niets voorschrijven”, aldus Looijen. “Allereerst weten wij van ruim tweederde van het verkochte materiaal niet wie de eindgebruiker is. Een vloerenbedrijf koopt gewoon bij ons een paar honderd meter vlakke of textiele vloerbedekking en die wordt dan verkocht aan verschillende klanten. Ten tweede hebben wij geen invloed op wat eindgebruikers doen met onze onderhoudsadviezen. Spelen ze die wel door aan hun schoonmaakbedrijf? En zo ja, doet dat schoonmaakbedrijf daar dan ook wat mee? En controleert de eindgebruiker wel of het schoonmaakbedrijf de adviezen opvolgt en heeft hij daarvoor wel de kennis in huis? Daarnaast is onderhoud vaak een budgettair probleem. Is er wel voldoende geld om goed onderhoud te plegen? Heel veel problemen zijn terug te voeren op onvoldoende onderhoud en verkeerde keuzen daarin”.
Niet klakkeloos strippen en afwerken
Over de rol van de schoonmaakbedrijven in dezen is Forbo kritisch. Looijen vertelt over de negatieve reacties vanuit de branche op hun Topshield-poduct. “Schoonmaakbedrijven varen vaak blind op gewoontes. Het is lucratief om bijvoorbeeld op scholen jaarlijks tijdens de vakanties alle vloeren te strippen en van een nieuwe afwerklaag te voorzien. Het ontbreekt bij een groot aantal schoonmaakbedrijven aan kennis of dat wel nodig is. Je moet onderhoud namelijk per ruimte bekijken en niet op de automatische piloot alle ruimten behandelen. Als je zoals bij onze vlakke vloerbedekking een goede beschermlaag hebt, is jaarlijks onderhoud vaak onnodig.”
Looijen: “Schoonmaakbedrijven vinden dat niet leuk dat wij dat aangeven, men beschuldigde ons dan ook wel van broodroof. Je kunt het ook anders bekijken. Het budget dat wordt uitgespaard, kan nu aan ander noodzakelijk schoonmaakonderhoud worden besteed. Daarmee neemt de vervuiling in scholen af en ontstaat er een beter en gezonder leef- en leerklimaat. Ook daar ligt een verantwoordelijkheid bij schoonmaakbedrijven, maar je moet dat wel duidelijk in het contract omschrijven. Overigens kun je als schoonmaakbedrijf ook preventieve werkzaamheden uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen of vervangen van stoelrubber, -viltjes en -wielen. Krassen voorkomen levert meteen een betere vloerwaardering op. Een goede schoonloopzone die ook goed schoongehouden wordt houdt veel vocht en vuil buiten.”
Verkeerd bestek
De oorzaak van onnodig onderhoud ligt niet alleen bij schoonmakers, maar ook al in de ontwerpfase en in de aanbesteding. Van der Wel: “Je ziet dat in het bestek vaak standaard omschreven staat dat de vloer jaarlijks moet worden gestript en afgewerkt. Het is dan niet gek dat eindgebruiker en schoonmaakbedrijf daarvan uitgaan. Je ziet ook dat zo’n bestek soms onvolledig is. Alle ruimten worden over een kam geschoren, terwijl het toch duidelijk is dat vloeren op de begane grond –zoals in de hal- veel meer te lijden hebben, dan die op een verdieping hoger. Bovendien is er vaak onduidelijkheid over het aantal vierkante meters vloerbedekking, de plaats waar een bepaald type ligt en de onderhoudshistorie. Er is zelden of nooit een logboek waarin deze gegevens zijn opgenomen. Bij een wisseling van schoonmaakbedrijf is het waarschijnlijk dat er problemen ontstaan omdat andere methoden en middelen worden gebruikt. Het komt echter ook wel voor dat er in de praktijk veel meer oppervlakte is dan in de aanbesteding staat. Dat gaat dan ten koste van de onderhoudskwaliteit”.
App vervangt straks logboek
Forbo wil hier volgens Looijen wel iets aan doen. “Wij werken aan een app die het traditionele logboek vervangt. Daarin worden bijvoorbeeld het aantal vierkante meters, de locatie van de vloer en het type vloerbedekking (met foto) opgenomen. Daaraan koppelen wij dan een onderhoudsadvies, mede op basis van eerder onderhoud. Hiermee hopen wij de kwaliteit van het onderhoud te verbeteren. Zowel eindgebruiker als schoonmaker hebben hiervan voordeel.
”Van der Wel: “Wij richten ons wel op de professionals. In de praktijk is de branche heel divers. Je ziet grote bedrijven die alles prima op orde hebben en waarvan de medewerkers prima zijn opgeleid. Aan de andere kant zie je mensen die gewoon maar een schoonmaakbedrijf beginnen en die van toeten noch blazen weten. De boodschap dat schoonmaken een serieus vak is, wil er bij hen niet in. Overigens kennelijk ook niet bij alle opdrachtgevers, want anders zouden beunhazen geen kans op de markt maken. Schoonmaken is een vak. Dat uitgangspunt proberen wij op onze klanten over te brengen, zodat ze niet standaard voor de goedkoopste kiezen, maar juist kwaliteit in de keuze meenemen. Maar, we weten allemaal hoe moeilijk dat is. Ook medewerkers /gebruikers zouden wel iets meer betrokken kunnen zijn bij de ruimte waarin zij werken. Stel dat je thuis koffie of suiker morst, dan maak je dat toch meteen schoon? Waarom doen mensen in een kantoor dat dan daar ook niet?
Lees ook:
Vloeronderhoud blijft hoofdpijndossier
Veel fouten bij strippen van vloeren