Het directieteam van Asito, de schoonmaaktak van ADG dienstengroep, heeft een nieuwe samenstelling. Na een eerdere wijziging in de functie van directeur HR heeft er recent ook een wisseling van de wacht plaatsgevonden voor wat betreft de functies financieel, commercieel en algemeen directeur. Wat betekenen deze wijzigingen voor de profilering van Asito? Wordt alles ingrijpend veranderd binnen dit schoonmaakbedrijf met circa 10.000 medewerkers, 50 locale vestigingen en een omzet van een slordige 220 miljoen euro? Gaat de wereld er anders uitzien voor de ruim 100 nationaliteiten die binnen Asito werkzaam zijn? We vroegen het algemeen directeur Charles Vinke (foto links) en commercieel directeur Remko Stolk.
Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal
“Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: nee, er gaan geen opzienbarende veranderingen plaats vinden”, zo stelt algemeen directeur Charles Vinke bij aftrap van het gesprek. “Onze filosofie is dat we het beste uit het verleden, het beste van nu en het beste voor de toekomst willen combineren. Op onderdelen zullen de accenten scherper gesteld worden. Denk daarbij vooral aan accenten wat betreft de menselijke maat”.
Commercieel directeur Remko Stolk vult aan: “We zullen onze bescheidenheid iets loslaten en de markt eerder en nog duidelijker deelgenoot maken van ontwikkelingen die we doormaken. Soms iets meer bravoure tonen.”
Autonomie op de werkvloer
De gesprekspartners doelen in het bijzonder op de investeringen die door Asito op ICT gebied gedaan zijn om de autonomie op de werkvloer te bevorderen. Er is een applicatie ontwikkeld die het voor de object- en/of projectleiding mogelijk maakt om via een I-pad bijvoorbeeld DKS controles/gespreksverslagen realtime vast te leggen en aan opdrachtgever te verzenden. Ook situatiefoto’s kunnen gemaakt en gedeeld worden. Daarnaast kunnen materialen en middelen realtime besteld worden, evenals het realtime bijhouden van de urenadministratie. Uniek is dat het verloningsvehikel SAP in de app geïntegreerd is.
Vinke: “De door de object- of projectleiding ingeklopte uren worden in één keer doorgezet naar de verloning, zonder verdere tussenkomst. Ik durf te claimen dat wij het enige schoonmaakbedrijf zijn dat een dergelijke koppeling gemaakt heeft.”
Het systeem is, naast het bieden van maximale transparantie, vooral ook bedoeld om de leiding op de werkvloer zoveel mogelijk te ontlasten. Vinke: “Zo krijgen ze meer tijd om zich met de schoonmakers en de coaching bezig te houden. We leggen de verantwoordelijkheid voor de schoonmaak neer waar dit thuis hoort, namelijk op de werkvloer. ”
Nieuw is ook dat het via de applicatie mogelijk is om tijdens het sollicitatiegesprek ID-bewijzen te scannen en gelijktijdig te toetsen op geldigheid en dat de sollicitant, indien deze aangenomen is, onmiddellijk bij thuiskomst een arbeidsovereenkomst in de mailbox aantreft.
Stolk: “Dit is ook een unieke service die we bieden maar nog niet voldoende over de bühne gebracht hebben. Dit bedoel ik nu dat we best iets meer bravoure mogen tonen. Uiteraard zonder hierin door te slaan, want het voornaamste blijft dat onze medewerkers met plezier hun werk doen en kwaliteit leveren.”
Van elkaar leren
Vinke benadrukt dat onderlinge communicatie, van hoog tot laag en omgekeerd, belangrijk is om succesvol te zijn. Vooral goed naar elkaar te luisteren en van elkaars ervaringen te leren. Hij beschouwt (praktische) tips die van de medewerkers komen als uiterst waardevol en beweegt zich daarom met grote regelmaat op de werkvloer en is hij aanwezig bij diverse operationele overleggen.
Op onze vraag of het extra accent leggen op de menselijke maat zich vertaalt naar een lager verloop- en ziekteverzuimcijfer zegt Vinke : “Het is nog te vroeg om dit vast te stellen, maar daar is het mij in beginsel ook niet om te doen. Als na verloop van tijd blijkt dat aanscherpen van het accent op de menselijke maat van positieve invloed is op dergelijke cijfers dan beschouw ik dat als een bonus voor ons beleid en de gezamenlijke inzet om dit te bereiken.”
Segmentering
In een krimpende schoonmaakmarkt is een tendens bespeurbaar naar het zoeken van groei binnen andere segmenten. Stolk en Vinke zijn eenduidig in hun visie dat verdere segmentering voor hen geen doel op zich is. Wel valt winst te behalen aan het samen met de klant kijken naar andere logische dingen die de schoonmakers erbij kunnen doen. Als dit leidt tot de conclusie dat de segmentatie gewenst is, dan spelen de heren er graag op in. Enerzijds draagt dit bij aan de mogelijkheden tot afwisseling door een taakdifferentiatie en anderzijds biedt het de opdrachtgevers de mogelijkheid om op bepaalde kosten te bezuinigen.
Stolk: “Als je bijvoorbeeld in de gezondheidszorg ziet dat dure verpleegkundigen ook , soms zelfs met enige tegenzin, aan het schoonmaken zijn dan stel ik hier mijn vraagtekens bij.”
Vinke vult aan: “Het gouden partnerschap zoals wij dit met de gemeente Enschede zijn aangegaan is een goed voorbeeld. Hier verrichten we diverse taken die logisch zijn dat ze naast de schoonmaak door de schoonmakers uitgevoerd worden, waarbij ook nog eens sprake is van inzet van WSW’ers. Dit sluit prima aan bij onze missie qua duurzaamheid.”
Nationaal Integratiediner
Over duurzaamheid bij Asito gesproken, het Twentse bedrijf is de grondlegger van het jaarlijkse Nationaal Integratiediner, dat later ook is opengesteld voor andere bedrijfstakken. Het evenement startte in 2011 met 650 deelnemers is inmiddels uitgegroeid tot een evenement met maar liefst 16.000 deelnemers. Een diner waarbij kleurrijk gegeten en gekookt wordt en thema’s als bewustwording, begrip en respect centraal staan. Het evenement wil mensen begrip laten krijgen voor elkaars cultuur en achtergronden.
Een recente spinn off is het Nationaal Integratiefonds dat geld inzamelt om wetenschappelijk onderzoek mogelijk te maken naar diversiteit en integratie op de werkvloer.
Vinke: “Wij zijn er trots op hiertoe de aanzet te hebben gegeven. Weet je trouwens dat ons project 1.000.000 druppels, met als doel een miljoen mensen duurzamer te maken, inmiddels maar liefst al 700.000 deelnemers kent?”
Maatschappelijke issues
Wij vroegen onze gesprekspartners uiteraard naar hun mening over de Rijksschoonmaakorganisatie (RSO).
Vinke: “Het is zeer bijzonder dat de politiek tot inrichting van de RSO heeft besloten. Het heeft, met alle respect, veel weg van signaalpolitiek. Immers, de kosten zullen stijgen en de toekomst van de medewerkers kent een afbreukrisico. Als het besluit tot inbesteden over enkele jaren teruggedraaid wordt, een niet ondenkbeeldig scenario, dan zijn de schoonmakers weer ambtenaar af en hebben ze hun opgebouwde rechten verspeeld. Ik vraag mij ook in alle gemoede af of het relatief beperkt aantal schoonmakers bij de RSO zich opeens ‘collega’ gaat voelen van een veelvoud aan ambtenaren. Dit argument wordt namelijk te pas en te onpas aangehaald.”
Stolk: “En wat te denken van gemeentes die het voorbeeld van de Rijksoverheid volgen en vervolgens de schoonmaak laten uitvoeren door voornamelijk mensen uit de SW populatie? De schoonmakers krijgen dan ontslag en komen vervolgens in een uitkeringssituatie. Pure verdringingsmarkt. “
Saillant detail
Recent is de schoonmaak van het 62.000 m2 tellende overheidsgebouw De Resident in Den Haag na een niet via de Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) verlopen tender op basis van een langdurende overeenkomst (8 jaar) uitbesteed aan Asito. In De Resident is onder meer het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gehuisvest… juist ja, de plek waar minister Lodewijk Asscher domicilie kiest. Hij zorgt in ieder geval goed voor zichzelf. Een van de doorslaggevende criteria om deze opdracht aan Asito te gunnen is gelegen in het feit dat Asito bij de schoonmaak gebruik maakt van Asito Element, een reinigingsmiddel samengesteld uit waterstofperoxide en perazijnzuur. Clean Totaal schreef al uitvoerig over het gebruik van Asito Element bij het hoofdkantoor van de ANWB in Den Haag.
Best gewaardeerd
Al jaren achter elkaar wordt Asito door onderzoek van Blauw Research uitgeroepen tot het best gewaardeerde schoonmaakbedrijf. Het verscherpen van de accenten op het gebied van de menselijke maat zal deze positie alleen maar verstevigen. Het sluit bovendien prima aan bij de gevleugelde uitspraak van de oprichter Joop van Riemsdijk: “Zorg goed voor je mensen, dan zorgen ze goed voor jou!” En deze uitspraak is geen bravoure.