Na de recente invallen bij fastfoodketens, waar Clean Totaal reeds eerder over berichtte, was het begin januari opnieuw raak. Belastingdienst en Inspectie SZW deed inval bij zeven schoonmaakbedrijven en acht hotels. De redactie dook onmiddellijk in de zaak en stuitte op twee betrokken hotelketens te weten PPHE Hotel Group (Park Plaza) en WestCord Hotels. Ook spraken we, in het bijzijn van hun advocaat, met Alfaklok uit Amsterdam, één van de betrokkenen schoonmaakbedrijven. Over verontwaardiging alom en een Code die niet voldoende beklijft.
In Clean Totaal nr. 1 2015 volgt een uitvoerige reportage inclusief de reacties van OSB Platform Hotel, Belastingdienst en Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Inspectie SZW heeft te kennen gegeven dat er geen OSB en SieV! Keurmerkhouders betrokken zijn bij deze zaak. Hier alvast een paar quotes uit deze onthullende reportage:
De Belastingdienst schat het fraudebedrag op 5 miljoen euro. Drie vreemdelingen zijn in voorlopige bewaring gegaan. De politie heeft een persoon meegenomen die gesignaleerd stond en er zijn zeven werknemers aangetroffen die een uitkering genoten. Buitenstaanders stellen dat hotelketens een eventuele boete en imagoschade incalculeren omdat dit namelijk opweegt tegen de lage (onrealistische) inkoopprijzen voor housekeeping.
Reacties betrokkenen:
WestCord hotels: “Mochten de bedrijven waar wij zaken mee doen aantoonbaar een andere ethiek er op nahouden zullen wij passende maatregelen nemen. Wij zijn niet op de hoogte van het bestaan van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de Schoonmaak. Deze is ons nooit voorgelegd.”
PPHE Group (Plaza Hotels): “Wij zijn ons bewust van een lopend onderzoek waarbij onze housekeepng leverancier betrokken is.
Alfaklok Schoonmaakdiensten: ”Zelfs gasten van de hotels moesten zich identificeren, terwijl onze mensen duidelijk herkenbaar zijn aan hun werkkleding. Ook de wijze waarop onze opdrachtgevers gesommeerd werden hun administratie af te geven tart iedere beschrijving. De officiële richtlijnen met betrekking tot dergelijke invallen zijn in onze ogen met voeten getreden. We worden nu neergezet als een mogelijk fraudeur, terwijl we eigenlijk gedupeerde zijn.”
OSB platform Hotel: ”Het is wettelijk verboden om de schoonmaak per kamer te factureren als hier geen tijdsregistratie onder hangt waaruit blijkt dat schoonmakers betaald zijn voor de gewerkte uren. De sociale partners hebben afspraken gemaakt om schijnconstructies aan te pakken”
Koninklijke Horeca Nederland (KHN): “KHN ziet dat de code verantwoordelijk marktgedrag van en voor facilitaire diensten is. Het is niet logisch om van hotelbedrijven te vragen die code te volgen of te onderschrijven. Wij vinden dat er niets mis met een tarief per kamer. Het is ook dan aan de schoonmaakonderneming de arbeidsuren van hun medewerkers volgens de arbeidsregels te betalen”
Lees de complete reportage in Clean Total nr. 1 2015. Vanaf 18 februari bij onze lezers in de brievenbus.
Nog geen abonnee? Meld u hier aan en mis niets!