Evenals zoveel andere (schoonmaak)bedrijven geeft Gom haar MVO beleid vorm met het Triple P-principe: een juiste balans tussen People, Planet, Profit. Er zijn inmiddels grote stappen gezet op het People en Planet vlak maar Gom schroomt ook niet te erkennen dat dit laatste niet altijd voldoende zichtbaar is geweest voor de klant. Project “de groene ambitie” moet daar verandering in brengen.
Door Koos van der Lei, uitgever Clean Totaal
“Te vaak is slechts de markt gevolgd zonder bewust een voortrekkersrol te vervullen”, zo stelt directeur kwaliteitszorg & innovatie Ad van Poppel. “Als organisatie hebben wij onszelf nu de ambitie gesteld milieubewuste keuzes te maken, waarbij het ook voordeel voor onze klanten moet hebben. Aanzienlijke kostenstijgingen of minder goed werkende producten zijn daarbij voor hen (en ons) geen goede optie. We willen op veel vlakken (reinigingsmachines, werkwagens, vuilniszakken, etc, red.) onze klanten een ‘groen’ alternatief bieden dat minimaal even goed werkt en voor de klant geen grote investeringen of kostenstijgingen met zich meebrengt. Het omschakelen naar de Cradle to Cradle gold gecertificeerde reinigers Multi Daily en San Daily van Ecover is hierin een belangrijk deelaspect.”
Vanwaar de keuze specifiek voor Ecover?
Van Poppel: “Vanuit onze contacten met groothandel Boma zijn de lijntjes doorgetrokken naar Ecover. Zij hebben ons in contact gebracht met Ecover, waarna de gesprekken zijn begonnen. Ecover heeft al een belangrijke naam opgebouwd in de consumentenmarkt en hun verhaal is dat met een ‘gouden randje’. Ook de manier waarop wij de doseerproblematiek samen hebben verbeterd, toont de goede samenwerking. Tot slot, ook niet onbelangrijk om te vermelden, is de goede klik tussen Ecover en ons. Door de goede gesprekken met Ecover hebben wij als organisatie vertrouwen gekregen in een goede samenwerking.”
Welke panden van Gom betreft het? Of is het een integrale uitrol?
Van Poppel: “Het betreft een integrale uitrol: alles! Natuurlijk maken we op locaties onze huidige voorraad marktconforme groene reinigers op. Ook dat is duurzaam handelen. Vanaf eind april levert Facilicom Professional Products alleen nog maar Ecover Cradle to Cradle dagelijkse reinigers. De keuze voor groen boden wij al eerder aan onze klanten. Maar door de dagelijkse reinigers van Ecover bij al onze klanten te gebruiken, hebben onze klanten geen keuze meer voor groen: ze krijgen het gewoon!”
Ecover gelukkige leverancier
Uiteraard is producent Ecover erg verguld met de samenwerking. Ziet de Belgisch ecologische pionier deze uitverkiezing door Gom als een erkenning voor een jarenlange relatief eenzame ‘strijd’ voor ‘groen’?
Ecover B2B manager Johan Tops: “Het is de afgelopen 10 jaar wat mij betreft zeker geen eenzame stille strijd geweest maar wel een erg succesvolle en inspirerende weg die we afgelegd hebben en die nu een nieuw hoogtepunt kent. Multi Daily en San Daily waren de allereerste professionele producten met het Cradle to Cradle gold certificaat. Ze worden geproduceerd in een unieke ecologische fabriek, zijn van plantaardige origine en zitten in een ecologisch jasje, een PE verpakking met lage CO2 score gemaakt uit suikerriet.”
Kunnen “groene reinigers” de performance test ten opzichte van reguliere reinigers doorstaan?
Tops: “Zeg maar van yes! Alle producten die we op de markt brengen worden onderworpen aan interne performancetesten in het laboratorium. Alleen als we objectief kunnen aantonen dat een product even efficiënt is als een conventionele petrochemische reiniger, brengen we het product op de markt.Het EU Ecolabel garandeert trouwens ook de performance via een gelijkaardige onafhankelijke testmethode.”
Overdosering is een groot probleem in de schoonmaak. Hoe gaat Ecover dit aanpakken?
Tops: “Samen met onze partner Boma hebben we een doseersysteem gevonden dat voldoet aan de KISS-principes: ‘Keep It Simple and Stupid! Het is dus een heel eenvoudig en beproefd doseersysteem geworden dat op onze flessen past en wordt meegeleverd op aanvraag.”
Rol van groothandel Boma
De rol van schoonmaakgroothandel Boma is groot in deze ‘deal’. Marketing manager Stijn Wildiers: “Gom wilde een keuze maken die verder zou gaan dan het EU Ecolabel. Bij integratie van deze nieuwe Cradle to Cradle producten in een duurzaam schoonmaakconcept kunnen we aantonen dat het totale kostenplaatje zelfs lager uitvalt. Hiermee counteren we het vooroordeel dat ecologische producten duurder zouden zijn in gebruik.”